fbpx

Les 1 – Hoe deel je nu jouw tijd in? 30 min

Hoe deel jij nu jouw tijd in?

Om te weten hoe jij het beste kan plannen, is het belangrijk om eerst te zien hoe je nu jouw dagen indeelt. Door inzicht hierin te krijgen, weet je ook precies wat je nog kan veranderen en waar. En natuurlijk help ik je daar volledig mee in deze module!

In deze module zul je veel gebruik maken van een planner. Een planner is echt wat anders dan een agenda. Een agenda gaat het om afspraken, maar een planner gaat vooral om je geprioriteerde taken in te plannen. Zodat je ook heel helder hebt of bepaalde afspraken daar bijvoorbeeld wel tussen passen.

Let op: Hou bij het maken van deze les rekening met een week bijhouden. 

 

Gebruik van een planner

Een paar voordelen bij het gebruiken van een planner:

  • Je weet waar je aan toe bent. Je ziet precies wat er gedaan moet worden en wanneer
  • Je schrijft het op (gebruik hiervoor les 4, prioriteiten stellen uit module 6) en hoeft er dus niet de hele tijd in je hoofd mee bezig te zijn
  • Je kunt rekening houden met drukke tijden. Dan weet je dus dat je sommige taken niet kunt doen en niet in kunt plannen.
  • Je leert inschatten hoeveel tijd dingen kosten. Soms ben je heel druk met ‘dit moet ik nog doen’ terwijl het in werkelijkheid maar een kwartiertje van je tijd kost bijvoorbeeld

En het belangrijkste; je creëert overzicht! Overzicht in je leven en overzicht in je hoofd.

Hoe je precies moet plannen volgt later in deze module. Maar eerst gaan we aan de slag met jouw huidige indeling van de tijd. Dit is voor zowel werk als prive toe te passen. Dus wil je dit gebruiken om meer overzicht te krijgen in je werk, zet het dan vooral in!

 

Tijd voor actie

Hoe deel jij nu je tijd in? Download allereerst de planner template.

Hou een week lang heel gedetailleerd bij hoe jij de week indeelt. Vul alles in, al is het even ontbijten tussendoor. Zorg dat je alle details invult.

.

Een week lang ingevuld?

Heb je de hele week bijgehouden? Beantwoord dan de vragen in het werkboek die bij deze les hoort.

 

Downloads

Hoe ik het deed… 

Ik deelde mijn tijd niet in. Ik deed maar wat, wat veroorzaakte dat mijn hoofd vooral heel veel taken had en dat ik nergens écht aan toe kwam. 

Het rennen en het vliegen overheerste het overzicht. 

Door het bijhouden van een, voor mij destijds, normale week, kreeg ik al heel veel inzichten en veranderde ik zelf al veel dingen zonder verdere stappen te ondernemen. 

Angela van Dinther

Coach & Psychodynamisch therapeut, Gelukkig jezelf

Hoe deel jij nu jouw tijd in?

2 Reacties

  1. Irma Van Der Horst

    Ik merk dat ik vooral heel erg blijf hangen in piekergedachten (negatieve gedachten), zoals: “hoe ben ik overgekomen op die en die persoon? Had ik dat niet anders moeten zeggen/doen?”
    Ik kan soms uren besteden aan hierover nadenken, waardoor ik dan niet aan belangrijke to-do’s toekom. Terwijl ik met nadenken erover helemaal niks oplos. Totaal zinloos dus en ik heb dan een dag niet genoten van al het moois om mij heen!

    Antwoord
    • Angela

      Hai Irma, goed om je daarvan bewust te zijn. Je hebt mijn andere cursus ook gevolgd toch? Love your Mindset? Goed om hiermee aan de slag te gaan en plan dat piekeren dan ook maar eens in. Dus één van jouw to do’s is een half uurtje piekeren bijvoorbeeld. Kan je daar iets mee?

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *